Villkor

Törns köpvillkor för konsumenter genom distansförsäljning

Version 2.1; Gäller från 1 Feb. 2022

Detta köp är reglerat av de nedanstående köp- och leveransvillkor för köp av varor på Törns e-handelsplattform och www.torn.se

Egna villkor gäller för köp som är genomfört av företag.

Kort uppsummering:

  • Törn säljer nya och oanvända varor om det inte beskrivs på annat sätt i texten – läs beskrivningen noggrant. Varan kan ha stått i butikens utställning utan att det framkommer i produktinformationen(tecken på slitage ska dock nämnas).
  • Vi förbehåller oss rätten att varor kan vara slutsålda och att vi inte kan tillhandahålla ersättningsvaror. Betalningen återbetalas och vi kompenserar inte för detta.
  • Bilderna är vägledande – läs produktbeskrivningen för varan du beställer noggrant. Om du väljer fel i till exempel storlek, färg eller slagriktning på dörren kommer vi att försöka hitta en bra lösning, men det ger inte anledning till fri retur, ersättning eller reklamation.
  • Vår betalningspartner är Dintero  – de har egna villkor för att göra betalningar – dessa beskrivs nedan.
  • Har du upplevt transportskador? Kontakta oss direkt, fota och beskriv skadan och hur varan var inslagen när du fick den.
  • Du har alltid 14 dagars ångerrätt; men står själv för returfrakten.
    Om varan säljs som ett parti kan inte del av parti returneras.
  • Företag som handlar i företagsform, det vill säga anger företagsnamn i beställningens fakturainformation, har inte 14 dagars ångerrätt.

Parter

”Säljare” är Torn.se som är utvecklat av och ägs av Törn Sverige AB med org nr 559361-9629, och blir i det följande benämnt som ”vi” eller ”oss”.

”Köpare” är: den person som uppges som köpare i beställningen, och blir i det följande benämnd som ”du”, ”dig”, ”din” eller ”ditt”.

Leverans-, beställnings- och betalningsinformation

Torn.se är en onlinemarknadsplats för försäljning av överskottsvaror från byggmaterialbutiker och andra professionella byggmaterialleverantörer från hela Sverige. Överskottsprodukter är oanvända returvaror, felaktiga beställningar och rester som inte har sålts i butiken. Det kan fortfarande vara så att varor har ställts ut och förpackningen kan ha öppnats eller haft märken från öppning och stängning.

Alla varor på webbplatsen är listade med butiksnamn och plats där varan finns.

Beställning hos torn.se

Vid beställning får du en orderbekräftelse, som skickas till den e-post du angav vid beställningen. Kontrollera att orderbekräftelsen stämmer överens med beställningen avseende på kvantitet, artikelnamn, storlek, pris och övriga villkor. Om det inte finns någon överensstämmelse mellan order och orderbekräftelse måste du kontakta support så snart som möjligt här.

Har du beställt varor som finns i olika butiker får du en bekräftelse för varje enskild butik efter att beställningarna har hanterats – dessa kan komma vid olika tidpunkter. Du kommer inte att bli ombedd att ändra din beställning om hela eller delar av beställningen inte kan levereras. Skulle hela eller delar av din beställning inte levereras kommer du givetvis inte att faktureras eller debiteras för detta.

Torn.se ingår inga avtal med personer under 18 år. Torn.se förbehåller sig rätten att neka en beställning. Eventuella falska order eller andra bedrägeriförsök kommer att polisanmälas.

Torn.se förbehåller sig rätten att de automatiska e-postmeddelanden som ska skickas ut kan bli försenade, eller levereras till fel e-postadress. Du måste se till att orderbekräftelser och andra viktiga mejl inte hamnar i skräppost hos dig.

Vi gör vårt allra bästa för att ha rätt information, beskrivning och priser på vår hemsida.

Observera att all information om varor till försäljning läggs ut av våra butiker och att det kan uppstå situationer där det förekommer fel. Om vi ​​upptäcker fel pris på en produkt du har beställt meddelar vi dig så snart som möjligt. Vi kommer då att ge dig två alternativ; antingen acceptera beställningen med rätt pris eller annullera din beställning. Om vi ​​inte har möjlighet att komma i kontakt med dig kommer beställningen att annulleras och beloppet återbetalas till dig omgående.

Förbehåll

Bilder som används på Torn.se är illustrativa och kan skilja sig från objektets faktiska utseende. Bilder kan innehålla utrustning som inte ingår i leveransen, såsom laddare och batterier – läs produktbeskrivningen noggrant.

Vi förbehåller oss rätten att vissa varor kan vara slutsålda. Då får du tillbaka köpeskillingen så snart som möjligt. Tyvärr kan vi inte erbjuda ersättning utöver detta.

Fraktpriser

Fraktpris anges på varje vara. Genom att välja frakt som leveranssätt läggs fraktpriset automatiskt till din beställning.

Fraktpriset du får räknas ut automatiskt, vilket kan vara utmanande för byggmaterial. Om det uppstår situationer där fraktpriset kunden har betalat avviker från den faktiska kostnaden för Torn.se förbehåller vi oss rätten att annullera en beställning. Detta gäller även fel som har uppstått vid kampanjer, försäljning av partier och liknande.

Sändning och leverans

Alla varor på Torn.se listar leveransalternativ som ”hämtas i butik” eller ”skickas”. All leverans och frakt av varor görs av den butik där den aktuella varan finns.

För beställningar på Torn.se med leveranssätt “Hämta i butik” får du en orderbekräftelse som bekräftar upphämtningsplatsen.

För beställningar gjorda på Torn.se med leveranssättet “Hämta i butik” är orderbekräftelsen du får tillsammans med kvittot för betalning ditt slutliga avtal med oss.

Om du själv måste transportera varorna ansvarar du även för eventuella skador på produkten under transporten. Du måste därför undersöka varan och anmäla synliga skador innan du transporterar varorna från lagret/utlämningsstället.

Leverans av varor från Torn.se anses avslutad när kunden hämtat ut varorna i butik eller fått varorna levererade.

Varorna skickas normalt sett av butiken inom 5 arbetsdagar efter att beställningen registrerats. Frakt sker först efter att du som kund fått en orderbekräftelse. Leverans bör normalt ske inom 2-14 arbetsdagar efter att din beställning har bekräftats.

Torn.se ansvarar inte för eventuella förseningar i leveransen av din vara på grund av fel eller förseningar hos speditören. Alla leveranstider är vägledande och avvikelser kan förekomma. Om din försändelse blir försenad eller försvunnen kommer vi att göra vårt yttersta för att hjälpa dig så att du får den så snart som möjligt.

Observera att fraktsättet levereras hem på gatunivå och så nära huset som lastbilen kan komma. Paket under 20kg kan bäras upp för trapphus av chaufför. Inbärning eller andra tjänster såsom borttag av emballage eller retur av förpackning ingår inte.

Du ansvarar själv för att de kund- och leveransuppgifter du har lämnat är korrekta och vi rekommenderar att du alltid kontrollerar detta efter att beställningen är genomförd. Skulle du upptäcka fel i dina uppgifter ber vi dig att meddela oss om detta så snart som möjligt. Eventuella felaktiga leveranser / borttappade paket kommer vid felaktig information att vara kundens ansvar.

Om du mot förmodan inte skulle ha fått din beställning inom 10 dagar efter att den har överenskommits att levereras ber vi dig kontakta support. Om du mot förmodan inte skulle få dina varor på grund av förlorad försändelse får du givetvis tillbaka det du har betalat, det är upp till speditören att avgöra om varan är borttappad eller hur länge den ska eftersökas. Normal tid innan föremålen anses vara borttappade är upp till 14 dagar efter att de anmälts försvunna. Vid hävning av köp på grund av försenad leverans får du beloppet återbetalat senast inom 14 arbetsdagar efter att varan har bekräftats förlorad.

KONTROLL AV VARORNA VID LEVERANS

Det rekommenderas att du är närvarande vid leverans för att kontrollera att levererade varor överensstämmer med försäljningsordern innan förarens fraktsedel undertecknas. Upptäcker du ett fel eller en skada ska detta noteras på fraktsedeln som föraren har. Du behöver då kontakta vår support direkt för vidare handläggning. Om du avvaktar innan du rapporterar en synlig transportskada så kan vi inte längre skapa en reklamation hos transportbolaget. Vid skador som ej är synliga utvändigt måste rapport till vår support inkomma inom 4 dagar från leveransdatum. Om du väljer att inte närvara vid leverans är varan att betrakta som levererad enligt fraktsedeln. Skulle du få fel varor, vänligen kontakta support så snart som möjligt. Montering av felplockade varor anses vara att godkänna leveransen. Detta gäller inte om det bara är vid montering som det går att se att fel vara har levererats.

Om det finns synliga skador på förpackningen eller varorna vid leverans kan du avvisa varorna till speditören och de kommer att returneras till avsändaren. Det är viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt och informerar oss om detta skulle hända. Har du möjlighet att dokumentera eventuella skador med bilder så kommer detta att vara till stor hjälp.

EJ AVHÄMTAD BESTÄLLNING

Beställer du varor för avhämtning i butik så är dessa vanligtvis tillgängliga för upphämtning inom ett par dagar, det beror lite på när exakt ordern är lagd och hur kapaciteten ser ut hos varuhuset för tillfället. Du får ett mail så fort varorna är redo. Om du inte hört någonting efter 4 dagar så kan du kontakta support för att få hjälp med att se på saken. Om du inte har hämtat ut ordern inom 7 dagar från aviserat hämtningsdatum och du inte har haft någon kontakt med oss så kan beställningen makuleras och varorna återföras till lager. Det får du isåfall information om av oss.

Om du har beställt varor för leverans till utlämningsställe och inte hämtar ut inom den av speditören satta tidsfristen, vanligtvis 7 dagar, kommer detta att returneras till oss. Du debiteras då en kostnad motsvarande vad vi måste betala för sändningen och står även för tillkommande fraktkostnad om du vill få paketet utskickat på nytt. Avgiften varierar från sändning till sändning och bestäms först när PostNord meddelat vad de kommer att debitera oss för sändningen. Detta kommer att dras från återbetalningen vi gör när varan returneras. Om du vill returnera varor på grund av ångerrätt så kontaktar du oss för att beställa returfrakt.

Om du vill avbeställa varor efter beställning måste du kontakta support – om varorna inte har skickats kommer vi att försöka begära att butiken stoppar dem. Vi försöker, men det kan inte garanteras.

För beställningar som har skickats kommer det att finnas möjlighet att begära att de stoppas och returneras – en avgift tillkommer för detta, utöver fraktkostnaden. Den exakta kostnaden varierar från sändning till sändning.
Tillkommande fraktkostnader dras av från krediten när ordern återbetalas. Ofta kan det vara billigare att ta emot varorna som kommer som ett postpaket, och sedan returnera dem i efterhand. Paket i brevlådan kan inte stoppas.

Det går inte att stoppa en order som skickats med partifrakt under pågående transport.

Ångerrätt

Köp online och per telefon sköts genom bestämmelserna i Distansköplagen och Konsumentköplagen som ger dig rätt att returnera en vara utan att ange någon anledning även om det inte är något fel på den och även om den inte har levererats. Vid utnyttjande av ångerrätten ska Torn.se meddelas inom 14 dagar från det att varan och information om ångerrätten mottagits, produkten ska sen skickas tillbaka fysiskt inom 14 dagar efter att du har anmält returen till oss.
Om varan säljs som ett parti kan inte endast en del av parti returneras.

Observera att ångerrätten endast gäller privatpersoner – har du handlat som företag har du inte ångerrätt.

INFORMATION OM ÅNGERRÄTTEN

Om du ångrar ett köp hos oss gäller ångerrätt enligt Distansköplagen. Vi vill att hanteringen ska vara så enkel som möjligt för båda parter. Vid ett hävt köp har säljaren och köparen vissa skyldigheter som ska uppfyllas inom konsumentköplagens bestämmelser. Vi skickar ut information till alla våra privatkunder, via e-post, om konsumentköplagen och ångerrätt för varje köp som görs hos oss. Du kan även kontakta support för att få mer information och hjälp med detta.

Vi rekommenderar att du visar god omsorg om varan och originalförpackningen om du vill returnera varan tryggt och säkert tillbaka.

Utnyttjande av ångerrätt

Ångerrätten anmäls till vår support.

Återbetalning ska ske inom 14 dagar efter att vi tagit emot produkten från dig och vi krediterar det betalkort som du betalat för beställningen med.

Returnera och byta

Upp till 14 dagar efter inköpsdatum kan du returnera varor och få pengarna tillbaka mot ett giltigt kvitto. Fraktkostnad återbetalas ej vid retur till följd av ångerrätt. Endast oöppnade förpackningar och oanvända varor returneras. Du måste returnera varan i butiken du hämtade den ifrån. Vid retur och byte står du för returfraktkostnaden och ansvarar för skador som kan uppstå under transporten.

Kontakta support om du vill använda dig av ångerrätten.

Du ska packa varan säkert, i samma förpackning som du tagit emot den i. Användning av ångerrätten ska anmälas till support inom 14 dagar från mottagandet av föremålet. Varan ska skickas tillbaka fysiskt inom 14 dagar efter att du har anmält användningen av ångerrätten.

Har du fått varor från flera olika butiker ska varorna returneras separat, till varje enskild butik som har levererat varor till dig. Det är ditt ansvar att se till att varorna skickas till rätt butik, och att varan kommer till butiken. Support kan dock hjälpa dig med att boka frakten.

Du får inga pengar i retur/få din faktura makulerad innan returen har kommit till butiken. Om du vill ha varan skickad om efter att den har returnerats till butiken måste du stå för fraktkostnaderna för detta.

Vid godkänd retur får du återbetalning direkt till ditt betalkort eller konto som användes vid köpet så snart butiken fått din vara i retur. Det går inte att få återbetalning på annat konto eller kort än det som ursprungligen användes.

Vid retur av order som skickats med partifrakt behöver en ny partifrakt bokas tillbaka till säljare, köparen står för kostnaden av detta. Kostnaden för returfrakt dras av när ordern återbetalas. Om kostnaden av returfrakt överskrider produktkostnaden som ska återbetalas vid retur så betalar köparen kvarstående summa till Törn.

Reklamation vid brist och frist för anmälan av krav vid försening

Torn.se förmedlar försäljning av överskottsvaror. Eventuella defekter eller brister i produkten ska beskrivas på produktsidorna. Om det finns ett fel på varan som inte beskrivits på hemsidan ska du inom rimlig tid efter att du upptäckt det kontakta vår support så att du kan få felet rättat, returnera produkten, prisavdrag, byte eller häva köpet. Du kommer att bli ombedd att ange ditt order- eller transaktionsnummer, vilken vara det är och vad som är fel på varan. Du kan också bli ombedd att tillhandahålla bilder på skadan. Det är ditt ansvar att returnera den defekta varan. Kontakta varuhuset eller support om du inte kan ta med dig varan till varuhuset. Vid giltig reklamation till följd av defekter eller brister på produkt får du ersättning för betald fraktkostnad och Törn står för eventuell returkostnad.

Vi förbehåller oss rätten att reparera varan om det är omöjligt att få en ny, till exempel om varan inte längre tillverkas, eller att det medför en orimlig kostnad. En reklamation ska göras så snart som möjligt efter att fel upptäckts. Skälig tid för rapportering är vanligtvis upp till två månader efter att du tagit emot varan, och upp till ett år om varan eller delar av den är tänkt att hålla betydligt längre. Reklamationsrätten gäller inte fel som orsakats av normalt slitage, skador vid förvaring och andra fel som kan bero på kunden.

Alla reklamationer måste beaktas och i vissa fall måste reklamationen behandlas av leverantören. Om reklamationen inte kan hanteras på plats får du en skriftlig bekräftelse på mottagandet av reklamationen. Vi behandlar reklamationen så snart som möjligt och normalt inom 14 dagar.

Garantier

Om inget annat nämns i annonsen gäller eventuell standard garanti som tillhandahålls av tillverkare för produkten vid köp som privatperson. Garantin gäller i Sverige. Torn.se ger ingen egen garanti på produkterna.

Reklamation och garantier vid köp genomförda av företag

Företaget förbinder sig att utan onödigt dröjsmål rapportera eventuella avvikelser mellan beställningen och bekräftelsen av beställningen. Vid mottagande av produkterna ska företaget kontrollera att dessa överensstämmer med beställningen och inom 8 dagar från mottagandet anmäla eventuella avvikelser, jfr. köplagen (köplagen). Eventuell garanti till företaget och dess kunder kommer att följa den garanti som tillhandahålls av tillverkaren för produkten. Garantin gäller i Sverige. Torn.se ger inte Företaget eller dess kunder egen garanti på produkterna. Vid försäljning i branschen kan kortare reklamationsregler avtalas än vad som anges i köplagen. Om inget annat avtalats säljs produkterna med 12 månaders reklamationstid för fel/brister. Kontakta oss om du har några frågor.

Risken för varan(or)

Risken för varan(or) övergår till köparen när ångerrätten, efter 14 dagar från mottagandet, har löpt ut. Om varan har skadats efter att köparen tagit emot den behåller kunden ångerrätten om skadan inte beror på vårdslöshet eller bristande vård från kundens sida. Vi rekommenderar att du behåller originalförpackningen då varan vid reklamation, eller vid skada, rekommenderas att returneras i originalförpackningen.

Betalningsvillkor

Alla priser på torn.se är angivna inklusive moms och det är priserna vid tiden då order lagts som gäller. Torn.se förbehåller sig rätten att göra skriv- och systemfel och du kommer att bli kontaktad om din beställning måste korrigeras till följd av fel pris. Du har då rätt att ändra eller annullera din beställning. Vid beställning av varor som inte är i standardförpackning (exempelvis trävaror) är leverans upp till 10 % mer eller mindre än beställd kvantitet att anses levererad enligt beställning och du betalar för levererad kvantitet.

Moms på 25 % ingår i alla priser. Det tillkommer inga andra avgifter på ditt ursprungliga köp än vad som står i orderbekräftelsen du får via e-post.

Du kan välja den betalningsmetod som passar dig bäst. Du kan välja att betala med kort, Klarna, Walley eller Billie. 

KORTBETALNING (VIA DINTERO CHECKOUT)

Betalning med kort är kostnadsfritt.

SÅ HÄR BETALAR DU MED KORT:

Fyll i all nödvändig information om dig själv och din adress i kassan.

Välj betalning med VISA eller Mastercard.

Fyll i kortnummer, utgångsmånad och år samt säkerhetskoden på baksidan av kortet (de tre sista siffrorna).

Beloppet reserveras på ditt konto direkt efter beställning, och kommer då inte att finnas tillgängligt på ditt betalkort förrän bokningen utlöses. Reservationen kommer inte att dras från ditt betalkort förrän beställningen har behandlats i butiken och kommer att utlösas igen om din beställning avvisas.

Om endast delar av din beställning kan levereras kommer endast pengar att dras av för de varor som kan levereras till dig, och resten av reservationen kommer dras tillbaka och beloppet kommer att vara tillgängligt på ditt konto igen.

BETALNING MED DINTERO

Dinteros allmänna användarvillkor finns på denna sida och gäller alla Dinteros betalningsmetoder och täcker Dinteros allmänna betalningsvillkor och sekretess.

Skulle det uppstå en tvist mellan dig och Dintero, som vi inte har kunnat lösa, kan du kontakta Konsumentnämnden, Allmänna reklamationsnämden. Du kan lämna in din tvist till ARN via ODR-plattformen: http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Du kan också skicka din tvist till följande adress: ARN, postbox 174, 101 23 Stockholm.

Dintero AS, Nydalsveien 36A, ‍0484 Oslo, Norway

https://www.dintero.com

Cookies

Cookies är små filer som används för att lagra information om hur du använder våra webbplatser. Torn.se använder cookies för att visa vilket varuhus du använde senast du var på www.torn.se, samt för att få statistik om användningen av våra webbplatser. Om du inte accepterar användningen av cookies på torn.se kommer användarvänligheten att vara begränsad. Vi använder cookies från följande tjänsteleverantörer:

  • Google Analytics, hjälper oss att optimalisera din användarupplevelsen på torn.se

Om du vill stänga av cookies gör du detta i inställningarna för din webbläsare.

Konfliktlösning

Parterna ska sträva efter att lösa eventuella tvister i godo. Om en uppgörelse i godo inte uppnås, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Torn följer Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR) rekommendationer.

För mer information och kontakt:

ARN: https://www.arn.se/

Adress: BOX 174, 101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Säker näthandel i en svensk nätbutik!